OM museet

Opplev en reise i Rogaland under andre verdenskrig

Museet er utformet som en reise gjennom Rogalands opplevelser under andre verdenskrig, og presenterer en imponerende samling av uniformer og gjenstander som er plassert i autentiske miljøer.

Besøkende får muligheten til å utforske historien fra begynnelse til slutt, og har hovedfokus på de temaer som er relevante for regionen. Noen av disse temaene inkluderer bombingen av torpedojageren Æger, kampene i Dirdal, motstandskamp, illegal presse og jødeforfølgelsen. Utstillingen gir et levende bilde av begivenhetene gjennom et rikt utvalg av gjenstander, fotografier, modeller og ikke minst kjøretøy.

Museets kjøretøysamling er imponerende, og omfatter over 50 militærkjøretøy og kanoner.

Rogaland Krigshistoriske Museum kan skilte med landets største private samling av tyngre militærkjøretøy og kanoner. De fleste kjøretøyene står for tiden på lager, vi jobber for å gjøre de tilgjengelig for publikum i 2025. Museet befinner seg på Soma, i de gjenværende lokalene fra den nedlagte Soma-leiren som under andre verdenskrig fungerte som tysk forlegning. Dette gir museet en unik og autentisk atmosfære som ytterligere forsterker opplevelsen av historien som blir presentert.

Besøkende til museet får en dyp forståelse for Rogalands rolle under andre verdenskrig, samt muligheten til å sette pris på den betydelige innsatsen og ofringen som ble gjort av de som var involvert. Museet gir en verdifull ressurs for både historieinteresserte og de som ønsker å lære mer om den tyske okkupasjonen.

Skroll til toppen